pondělí 23. května 2016

Proč ještě nejsem vegankou?

Zhruba před rokem jsem měla období, kdy jsem nedokázala pozřít jakékoliv maso. Tento pocit mě sice sám od sebe opustil, nicméně stále občas uvažuji o přechodu k vegetariánské, ještě lépe k veganské stravě. Obdivuji ty, kteří se vzdali živočišných výrobků a zcela přehodnotili svůj postoj nejen k jídlu, ale i k životu.

Co mě od veganství odrazuje je hlavně to, že pokud nejste milovníci luštěnin, můžete mít problém s doporučeným denním příjmem bílkovin. Potvrdí vám to i lidé, kteří  sami přešli na rostlinou stravu. Tato záležitost se ještě zhoršuje, jestliže nejste zvyklí připravovat si na každý den jídlo doma.

Další, trochu sobecký fakt je, že mi náhražky masa a jiné veganské potraviny chutnají o poznání méně než ty živočišné. Sójové a rýžové mléko nikdy nenahradí tu lahodnou chuť kravského, stejně tak se nechci vzdát všech smetanových sýrů.

Co se týče tělu prospěšných látek, měli bychom myslet na vitamin B 12, který se přirozeně vyskytuje jen v živočišných bílkovinách, a tudíž ho při veganském stravování musíme do těla dodávat pomocí tabletek. Přiznávám ale, že tento zápor není nijak závažný a neřešitelný - větší problémy bývají s okolím, které nedokáže přijmout naše rozhodnutí přejít na rostlinou stravu. Jen málo kamarádů a rodičů se může pyšnit tím, že jsou v tomto ohledu velmi tolerantní.

Na druhou stranu, pokud by se mi podařilo tato negativa překonat, a jíst i přemýšlet vegansky, měla bych ze sebe opravdu dobrý pocit. Snad nikdo z nás totiž nechce podporovat praktiky, které se používají ve velkochovech zvířat. Dokonce někteří vegané tvrdí, že od té doby, co se vzdali masa, vajíček a mléka, se zbavili psychických problémů, a celkově se cítí lépe. To zní jako skutečně dobrá motivace, ne?

Jak jste na tom vy? Také plánujete alespoň omezit konzumaci živočišných výrobků? Těším se na vaše komentáře! 

17 komentářů:

  1. Byla jsem asi 6 let vegetarián a pak mi přišla chut na maso :-) Začala jsem si ho dávat jednou za měsíc a pak stále častěji. Teď už ho mám zase plné zuby a mléčných výrobků taky. Nijak si jejich konzumaci neužívám. Nicméně problém s množstvím bílkovin tady stále je. Začala jsem experimentovat s proteinovými prášky a doufám, že toto bude cesta k minimální konzumaci masa a mléčných výrobků. No a ty proteiny chutnají hůř než soja :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 6 let vegetariánství je dost slušná doba! Gratuluji. Třeba se nakonec ustálíš na stravě bez masa a mléčných výrobků. Že by se mi hnusily, to se mi tedy ještě nestalo a docela ti to závidím! Jinak práškové proteiny také nejsou veganské, nebo ano? Asi jak které.

      Vymazat
  2. Ani ja sa neviem preorientovať na vegetariánsku stravu, ale pomaly som začala obmedzovať mäso a tiež mliečne výrobky, lebo mi už lezú hore krkom. Vylúčila som aj biely cukor a cítim sa oveľa lepšie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ráda slyším a motivuje mě to! Cukr je rozhodně špatně, o mase si nejsem jistá, ale věřím, že se to bez něj dá zvládnout. Je skvělé, že na to jdeš pomalu, je větší pravděpodobnost, že budeš s veganstvím úspěšná!

      Vymazat
  3. to by som potrebovala, ale nemam sebekazen :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. :) Vyžaduje to opravdu hooodně odhodlání, snahy, vytrvalosti...

      Vymazat
  4. Mäsa by som sa zdala ľahko (aj keď niekedy si rada dám aj burger), ale milujem vajíčka a rôzne syry či tvaroh :(. Snažím sa to obmedziť, čo najviac, skúšam rôzne vegánske recepty i potraviny, ale niekedy mám proste na to chuť a hlavne, ak sa to nedá ničím nahradiť, tak si to proste dám (napr. špagety Carbonara, to bez vajíčka jednoducho nejde alebo bryndzové halušky, to sa proste nedá tomu odolať!(dá, ale ja som na to až príliš slabá :D )).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkáš, to maso se omezit ještě dá, ale na ostatních mléčných výrobcích mám přímo závislost. :( I když mi veganská jídla chutnají, není to ono. Tak hodně štěstí, aby se zadařilo. :) I když třeba ne hned teď.

      Vymazat
  5. Ja jem masa asi tak raz za tyzden, myslim si, ze by som ho kludne vedela jest aj menej skor mi to pride takto pohodlne :)
    Pozyvam na velku letni GIVEAWAY, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2016/05/rexona-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je super, že je ti přirozené nejíst moc masa. :) Třeba ho časem vypustíš z jídelníčku úplně. Jak jsi na tom s mléčnými výrobky a vejci?

      Vymazat
  6. Ja osobne obdivujem vegánov i vegetariánov, no mne by to mäso neskutočne chýbalo

    Čo je dobré to musím mať aktuálne aj s GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Musím se přiznat, že mi to maso chutná víc a víc (asi jak stárnu)... :(

      Vymazat
  7. Myslim,že všeho s mírou :-) mám ráda maso,ale omezení určitě není na škodu a cukr,no nejradši bych,aby nebyl,prostě chuť na čokoládu občas fakt nezvládám :-)ale jinak o jídle přemýšlím hodně :-) chci mít svaly a být štíhlá :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martina Hrádková31. května 2016 v 20:23

      Jsem tu nějak inkognito
      :-)

      Vymazat
    2. Souhlasím! A neboj, občas ani ta čokoláda není na škodu. S cílem být štíhlá a mít svaly se ztotožňuji, ale bude to ještě dlouhá cesta...

      Vymazat
  8. Ja by som sa masa nevzdala, uz len preto, ze som od malicka vyrastala v podstate na takej malej farme. A aj teraz ocko chova kravu, kozy obcas osypane, kury, husy.....no vsetko mozne. Cize je to pre mna nieco prirodzene a jednoducho niet nad domace masko. Je to zdrave a taky je podla mna zivot, na to sa tie zvieratka chovaju. Podla mna ludia potrebuju jest aj maso a nielen rastlinnu stravu. Avsak tiez sa mi nepaci velkochov, ibaze velko vyroba je aj pri rastlinach, ktore su striekane tiez kadejakymi svinstvami...takze sa tomu clovek velmi bohuzial nevyhne , jedine ak si bude veci pestovat sam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jak říkáš, kdybych věděla, že kráva, ze které pochází maso na mém talíři, měla spokojený život, bylo by to úplně něco jiného. Jinak to, že jsi vyrůstala na farmě, ti moc závidím. Já jsem od mala ve městě a už mě to tu nebaví. :)

      Vymazat

Mockrát děkuji za komentář, jste skvělí! ♥